2. vaja: Zaklop

Zaklop

Zaklop prepusti svetlobo do svetlobno občutljive snovi (npr. slikovnega senzorja) za določen čas. Osvetlitveni čas je v idealnem primeru dolg točno toliko, kolikor je potrebno za pravilno osvetlitev posnetka. Zaklop je lahko mehanski, večina digitalnih fotoaparatov pa ima vgrajen elektronski zaklop. Danes je v veljavi mednarodno standardizirana lestvica osvetlitvenih časov, ki jih lahko podamo v dveh oblikah. Osvetlitveni časi so lahko različno dolgi (večina sodobnih fotoaparatov podpira čase med 14000 s in 30 s). Posebnost je “neskončen” osvetlitveni čas, pri katerem fotoaparat zajema svetlobo toliko časa, dokler snemalec pritiska na sprožilec (t.i. “bulb”).

Video: Upočasnjeni posnetek delovanja mehanskega zaklopa enookega digitalnega zrcalno-refleksnega fotoaparata Canon 5D MkII

Lestvica osvetlitvenih časov

Zaklop omogoča nastavitev vrste različnih osvetlitvenih časov. Če vrednost časa pomnožimo z 2 se čas podaljša, podvojimo osvetlitev posnetka. Nasprotno, če vrednost časa delimo z 2, prepolovimo količino vpadne svetlobe. Sistem je enakovreden celim zaslonskim številom (glej: vaja 2) in celim vrednostim ISO (glej vaja 4).

Za osvetlitvene čase na začetku lestvice (30 s, 15 s, 8 s itd.) pravimo, da so dolgi. Za osvetlitvene čase na koncu lestvice (12000 s, 14000 s itd.) pa, da so kratki.

Če osvetlitveni čas spremenimo iz 1125 s na 160 s smo ga podaljšali, če pa čas spremenimo iz 160 s na 1125 s smo ga skrajšali.

30 15 8 4 2 1 12 14 18 115
130 160 1125 1250 1500 11000 12000 14000 18000 116000

Tabela 1: Oblika zapisa mednarodne lestvice osvetlitvenih časov, podanih v sekundah.

30″ 15″ 8″ 4″ 2″ 1″ 2 4 8 15
30 60 125 250 500 1000 2000 4000 8000 16000

Tabela 2: Druga oblika zapisa standardnih osvetlitvenih časov, brez zapisanih ulomkov. Vrednosti so enakovredne vrednostim prikazanim v tabeli 1.

Vpliv na izris posnetka

Na posnetku se izriše vse dogajanje  v kotu zajema objektiva od trenutka, ko se zaklop odpre, do trenutka, ko se zapre. Če fotoaparat pritrdimo na stojalo in fotografiramo statičen (nepremičen) motiv, bo tak tudi na posnetku, ne glede na osvetlitveni čas. Če pa se motiv med osvetlitvijo posnetka premika, bo njegova sled “zabrisana”. Stopnja zabrisanosti je odvisna od časa, ki ga uporabimo za zajem posnetka; daljši kot bo čas, bolj bo sled gibanja zabrisana.

Zabrisanost posnetka lahko dosežemo tudi, če je motiv statičen, premika pa se fotoaparat. V primeru premika motiva in fotoaparata pa lahko dobimo zanimive posnetke poznane kot “panning”.

Pravilo najdaljšega osvetlitvenega časa

Neizkušeni fotografi velikokrat (neupravičeno) krivijo svojo opremo za posnetke, ki so nejasni ali “zabrisani”. Da bi se izognili neostrim fotografijam moramo prilagoditi osvetlitveni čas motivu, ki ga fotografiramo in goriščnici, pri kateri zajemamo posnetek. Največkrat so fotografije neostre zaradi neizkušenosti fotografa, ki med zajemanjem posnetka zamakne fotoaparat. Temu se lahko preprosto izognemo z uporabo stojala pri fotografiji. Če stojala ne moremo uporabiti ali ga nimamo pri roki, pa si lahko pomagamo z naslednjim pravilom:

  • za goriščne razdalje 30 mm ali manj, uporabimo najdaljši osvetlitveni čas 130 s,
  • za goriščne razdalje ekvivalentne 30 mm ali več uporabimo najdaljši osvetlitveni čas 1/goriščna razdalja objektiva v sekundah (pri 50 mm goriščni razdalji je najdaljši dopustni osvetlitveni čas 150 s).

Nastavitve fotoaparata

Način delovanja s prioriteto časa osvetlitve Tv (angl. time value)
Nastavitev neskončnega osvetlitvenega časa “Bulb” (B). Deluje samo v ročnem načinu delovanja “Manual” (M). Fotoaparat bo posnetek zajemal toliko časa, kot držimo sprožilec.

Navodila za delo: učilnica

V parih/skupinah vzemite fotoaparat in stojalo. Vsak član skupine naj se z “risanjem s svetlobo” podpiše v zraku:

  • fotoaparat postavite na stojalo in določite kot zajema slike (izvedite testno vajo podpisovanja);
  • nastavite način delovanja na Tv in ISO 100, čas za zajem posnetka naj bo 8 sekund;
  • s sistemom ostrenja AF izostrite motiv in nato preklopite objektiv na ročno ostrenje (MF);
  • ugasnite luči in izpišite ime;
  • vajo ponovite za vse člane skupine.
Risanje s svetlobo (angl. light painting). Vir: https://i.ytimg.com/vi/vDtAdYoFk-8/maxresdefault.jpg [dostopno 4. 10. 2021]

Navodila za delo: teren/doma

V parih/skupinah vzemite fotoaparat in stojalo. Vsak član skupine naj izvede vsaj 5 fotografij pri katerih bo demonstriral razumevanje osvetlitvenih časov v fotografiji:

  • fotografija premikajočega se motiva z različnimi vrednostmi osvetlitvenih časov;
  • motiv se premika vzporedno glede na položaj fotografa, s fotoaparatom sledite gibanju motiva;
  • med zajemanjem fotografije spremenite goriščnico objektiva ali naredite zanimiv premik fotoaparata in opazujte doseženi efekt.

Če doma nimate na voljo fotoaparata z naprednimi nastavitvami in nadzorom nad časom osvetlitve lahko fotografirate tudi s pametnim telefonom. Fotografirate lahko katerikoli objekt v gibanju (npr. liste, ki padajo z dreves, igračo avtomobilček, žogo ipd.). Poskušajte spremeniti intenzivnost svetlobe v prostoru kjer fotografirate ali fotografiranje izvedite v različnih časih dneva, če ste fotografirali zunaj. Opazujte, kako osvetlitev vpliva na izris premikajočega se motiva.

Navodila za objavo

  1. Fotografije po izvedeni vaji uvozite v program Adobe Lightroom in ustvarite kopijo na trdi disk računalnika s funkcijo Import v mapo /Zaklop.
  2. Izvedite svetlostne in barvne popravke na fotografijah. Le-ti naj bodo za vse fotografije skladni. Izvozite 5 fotografij, ki po vašem mnenju najbolje prikazujejo gibanje v posnetku in 1 fotografijo z vašim podpisom.
  3. Tehnični parametri:
    • ime datoteke: priimek-zaklop-x.jpg (x – zaporedna številka)
    • slikovni datotečni format: JPEG
    • barvni prostor: sRGB
    • kvaliteta: 60
    • dimenzija daljše stranice: 1800 pikslov
    • ločljivost: 72 ppi
  4. Fotografije stisnite v datotečni format ZIP in preimenujte datoteko v priimek-zaklop.zip ter jo oddajte preko vmesnika Xooltime. Odgovorite tudi na zastavljena vprašanja.

Cilji učne enote

Dijak/inja:

  • pozna pomen zaklopa v fotografiji,
  • opiše delovanje zaklopa v digitalnem zrcalnorefleksnem fotoaparatu,
  • razume povezavo med časom osvetlitve in upodobitvijo gibanja na posnetku,
  • razume povezavo med osvetlitvenim časom in zaslonko,
  • pozna in smiselno razloži pravilo najdaljšega osvetlitvenega časa,
  • uporabi različne vrednosti zaklopa glede na željeni učinek v fotografiji,
  • uporabi nastavitve fotoaparata za zajem gibajočega motiva (način samodejnega ostrenja, zaporedni posnetki, način delovanja Tv idr.).

Gradiva

Zaklop (angl. shutter) Wikipedia

Razumevanje osvetlitvenega časa

Nikon – osvetlitveni čas

(Skupno 5.142 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost