9. vaja: Kompozicijska pravila

Razdelitev okvirja

Vsaka fotografija samodejno ustvari razdelitev okvirja v katerem se nahaja. Izrazita linija naredi razdelitev zelo očitno, a lahko tudi majhen element na neizrazitem ozadju (npr. točka) opazno razdeli okvir. S premikom linije ali elementa ali drugih gradnikov fotografije ustvarjamo nešteto možnosti za kreativno razdelitev okvirja, pri čimer so najzanimivejša tista, ki ohranjajo razpoznavno razmerje med posameznimi deli.

Razdelitev okvirja na več delov je stvar proporcev, s čimer so se ukvarjali umetniki v različnih zgodovinskih obdobjih. Še posebej v obdobju renesanse so veliko pozornost namenili geometrijskemu razdeljevanju okvira, ki ima zanimiv vpliv tudi v fotografiji.

Zlati rez

Zlati rez je razmerje, ki ga lahko ponazorimo z razdelitvijo daljice na dva neenaka dela tako, da je razmerje celotne dolžine daljice proti večjemu enako razmerju večjega proti manjšemu. To razmerje, ki ga označujemo z grško črko (φ) phi je približno 1,61803. (vir: https://sl.wikipedia.org/wiki/Zlati_rez).

Matematična formula:

a+b/a=a/b=φ= 1.61803

Slika 1: Delitev pravokotnika v razmerju zlatega reza (vir: https://expertphotography.com/golden-ratio-photography/)

To število se pojavlja povsod v naravi in je eno izmed najbolj fascinantnih števil. S tem številom so seukvarjali znani matematiki, umetniki, biologi,… med njimi tudi Platon, Evklid, Fibonacci, Kepler, Ohm, Da Vinci, Stradivari, Bach in Mozart.

Seveda se fotografi s tem razmerjem ne ukvarjajo matematično, temveč med fotografiranjem te proporce osvojijo in jih podzavestno instiktivno vključujejo v svoje fotografije.

Zlati rez, ki so ga poznali že stari Grki, je najbolj znana »harmonična« razdelitev okvirja. Zlati rez temelji na čisti geometriji, česar pa fotografi skoraj nikoli ne morejo ali pa tudi ne želijo uporabiti. Bistvo zlatega reza temelji na medsebojnem razmerju vseh razdelkov – razmerje med manjšim in večjim razdelkom je enako razmerju med večjim razdelkom in okvirjem fotografije. Vsi razdelki so torej povezani, kar ustvarja občutje harmonije.

Uporaba zlatega reza v fotografiji narekuje delitev fotografije na mestih, kjer so jasno izražene meje ali objekti, točke interesa. V krajinski fotografiji fotografi pogosto postavijo horizont na eno izmed vodoravnih linij – na spodnjo, če želijo večji del poudarka na nebu in zgornjo, če želijo bolj poudariti zanimivo ospredje posnetka. Na mestih, kjer se sekajo horizontalne in vertikalne linije pa najdemo 4 primerne točke za postavitev objekta interesa. Fotografije narejene po principu zlatega reza so najboljše, ko so preproste in jasno izražajo sporočilo.

Slika 2: Postavitev človeške figure po načelu zlatega reza deluje zelo naravno in harmonično razdeli okvir na dva neenaka dela, negativen prostor pa uravnoteži sliko (vir: https://photographyhero.com/golden-ratio-photography/)

Fibonaccijeva vijačnica (ali zlata spirala)

Zlati rez ni edini način za dosego harmonične razdelitve. Drugi pogosto uporabljen način, ki prav tako izvira iz renesanse, je Fibonaccijevo zaporedje. To je neskončni niz števil, v katerem je vsako naslednje število vsota predhodnih dveh: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 … Ta števila lahko uporabimo za delitev okvira po načelu razmerja površin pravokotnikov.

Slika 3: Ploščina pravokotnika pokrita s kvadrati v velikosti Fibonaccijevih števil (vir: https://sl.wikipedia.org/wiki/Fibonaccijevo_%C5%A1tevilo#/media/Slika:FibonacciBlocks.svg)

Če uporabimo Fibonaccijevo zaporedje za razdelitev okvira na manjše pravokotnike, ki si sledijo v razmerju danih velikosti, lahko s povezovanjem nasprotnih oglišč pravokotnikov izrišemo Fibonaccijevo vijačnico.

Slika 4: Fibonaccijeva spirala tvorjena z risanjem lokov, ki povezujejo nasprotni oglišči kvadratov v Fibonaccijevem pokritju. Tu so kvadrati velikosti 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 in 34 (vir: https://sl.wikipedia.org/wiki/Fibonaccijevo_%C5%A1tevilo#/media/Slika:Fibonacci_spiral_34.svg)

V fotografiji lahko spiralo uporabimo kot vodilno linijo, ki vodi pogled opazovalca na točko interesa v posnetku. Le-ta naj bo postavljena na mesto najmanjše delitve okvira (na sliki 4 desno spodaj). Ta tehnika je še posebej uporabna za objekte, ki imajo jasno razvidne krivulje ali krožnice, kasneje pa boste začeli to kompozicijsko pravilo prepoznavati tudi v manj izrazitih fotografijah. Pogosto fotografiran motiv je spiralno stopnišče ljubljanskega nebotičnika.

Slika 5: Spiralno stopnišče je odličen motiv za vajo delitve okvira po pravilu Fibonaccijeve vijačnice (vir: https://www.pexels.com/photo/brown-wooden-stairs-1309897/)

Pravilo tretjin

Gre za eno izmed bolj preprostih vodil pri kadriranju fotografij in zagotavljanju uspešne kompozicije po načelu delitve okvira. Osnovni princip je, da vsak prizor, ki ga vidiš skozi iskalo ali na zaslonu fotoaparata, v mislih razdeliš na devet enakih delov z dvema vodoravnima in dvema pokončnima črtama. Pomembne elemente fotografije, točke interesa, postavimo na črte ali njihova presečišča. S tem se izognemo dolgočasni postavitvi v sredino okvira, ki je našemu vidnemu aparatu nezanimiva in vzpostavimo v fotografijo kontrast in dinamiko.

Slika 6: Težišče slike je postavljeno na desno vertikalno linijo po načelu delitve okvira na tretjine (vir: https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/who-wrote-rule-thirds%3F)

Razporeditev elementa znotraj okvira pa je predvsem prepuščena avtorju, ki izbira sporočilo, a se tu lahko navezujemo na vodila kot so smer pogleda, ravnotežje, velikost oblik, barvni kontrasti, smer svetlobe in podobno.

Slika 7: Nekateri fotoaparati imajo zaslon ali iskalo že razdeljeno s črtami, ki nam pomagajo pri kadriranju slike in navadno sovpadajo s točko interesa(vir: https://blog.kareldonk.com/canon-eos-5d-mark-ii-not-all-it-could-have-been/)

Lightroom in kompozicija

Program Adobe Lightroom Classic ima zelo zmogljiva orodja, ki omogočajo natančno prilagajanje kompozicije na fotografiji.

  1. Po uvozu slike se premaknemo v modul za obdelavo fotografij – tipka [D].
  2. Omogočimo obrezovanje okvira – tipka [R]. Lightroom bo prikazal privzeto prekrivno mrežo, ki na fotografiji prikazuje delitev okvira po pravilu tretjin.
  3. Če želimo lahko obrnemo orientacijo okvira fotografije (pokončno ali ležeče) – tipka [X].
  4. V programu lahko spremenimo prikaz prekrivne mreže s kompozicijskimi vodili – tipka [O]. Z večkratnim pritiskom se prikaz mreže menja, tako da fotografijo lažje obrežemo skladno z določenim kompozicijskim pravilom.
  5. Uporaba kombinacije tipk nam omogoča, da spremenimo smer prikaza mreže – kombinacija tipk [SHIFT + O].
  6. Izrez fotografije lahko prilagodimo s premikom robov slike, če je to pomembno se prepričamo, da je na paletah na desni izbrano primerno razmerje stranic.
  7. Spremembe izreza fotografije potrdimo – tipka [ENTER].
Golden Spiral Grid in Adobe Lightroom
Slika 8: Prikaz delovanja orodja za obrezovanje slik (crop tool) v programu Adobe Lightroom Classic (vir: https://www.photographyaxis.com/photography-articles/golden-ratio-photography/).

Navodila (delo doma)

Vaja je namenjena rabi kompozicijskih pravil, saj se moramo pravila najprej naučiti, da jih lahko kasneje (zavedno in uspešno) kršimo, mar ne 😉

Oddajte 3 fotografije pri katerih upoštevate zgoraj napisano pravilo tretjin, tako da se držite danega opisa. Poiščite čim bolj zanimive motive za fotografiranje in pazite na smer svetlobe, da bodo fotografije tehnično čim boljše, točko interesa ali glavni motiv pa smiselno premikajte po okviru, glede na sporočilo slike.

Fotografije skušajte zajeti tako, da jih boste oddali brez dodatnih popravkov izreza in pretiranih popravkov v programski opremi.

Navodila za objavo (delo doma)

  1. Fotografije po izvedeni vaji prenesite na pomnilnik računalnika v novo mapo /kompozicijska-pravila.
  2. Naredite izbor fotografij in izvedite manjše popravke svetlosti, kontrasta, ostrine ipd. Fotografijam ne dodajajte in odvzemajte elementov, dovoljeni so le manjši posegi v obrezovanje okvirja. Fotografije po želji pretvorite v sivine.
  3. Fotografije odprite v programu Adobe Photoshop in nanje postavite kompozicijska vodila, ki jih lahko prenesete na povezavi.
  4. Tehnični parametri:
    • za oddajo pripravite 3 fotografije, ki so narejene skladno z načeli delitve okvirja
    • ime datoteke: priimek-kompozicija-x.jpg (npr. novak-kompozicija-1.jpg, x – zaporedna št.)
    • slikovni datotečni format: JPEG
    • barvni prostor: RGB
    • kvaliteta: 60
    • razmerje stranic: 3 : 2
    • dimenzija daljše stranice: 2400 pikslov
    • ločljivost: 72 ppi
  5. Fotografije pred oddajo stisnite v ZIP datotečni format. Zip datoteko (priimek-tretjine.zip) oddajte preko vmesnika Xooltime.

Cilji učne enote

Dijak/inja zna:

  • z lastnimi besedami razložiti načela delitve okvira,
  • z lastnimi besedami razložiti kaj je zlati rez, kako je definiran in s skico ponazoriti razmerje,
  • prepoznati delitev okvira po kompozicijskih pravilih na lastnem in tujem delu in zagovarjati izbiro,
  • ustvariti nova fotografska dela s premišljeno rabo različnih kompozicij glede na sporočilo fotografije,
  • med številnimi fotografijami izbrati najboljšo in zagovarjati izbiro.

Gradiva

Golden ratio in photography

10 ways to critique a photo

https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds

https://sl.wikipedia.org/wiki/Fibonaccijevo_%C5%A1tevilo

Golden overlays – download

https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

(Skupno 4.764 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost