8. vaja: Intenzivnost, smer in koherenca

Optične lastnosti svetlobe

Pri 6. vaji ste se že spoznali z barvo svetlobe, ki jo prištevamo med optične lastnosti svetlobe. Današnja vaja je namenjena uporabi svetil za doseganje želenega učinka v fotografiji. Srečali se bomo z vrstami svetlobnih virov glede na namembnost in smer in raziskali, kako postavitev svetila vpliva na videz končne podobe. To nam bo omogočilo nadzor nad našim delom, predvidevanje rezultatov in načrtno uporabo za doseganje konsistence na področju fotografije. Vaja je namenjena delu s studijskimi bliskavicami in raznimi modelirniki svetlobe, ki se uporabljajo za umetno osvetljevanje motiva v fotografiji.

V splošnem ločimo točkaste svetlobne vire, ki so majhni glede na oddaljenost od motiva in razpršene svetlobne vire, ki so veliki glede na oddaljenost od motiva. Med prve prištevamo sonce, hišne žarnice, baterijske svetilke, avtomobilske žaromete in bliskavice. V drugo skupino pa sodi oblačno nebo, bela stena, fluorescentna sijalka itn.

Intenzivnost svetlobe

Ena izmed najpomembnejših lastnosti svetlobe, ki jo mora vsak fotograf poznati in razumeti, je zakon, ki se ukvarja z razmerjem med oddaljenostjo objekta fotografiranja in izvorom svetlobe na eni strani ter intenzivnostjo svetlobe, ki doseže objekt. Fizikalni zakon pravi, da jakost svetlobe pada s kvadratom razdalje. Vsakič ko povečamo oddaljenost objekta od izvora svetlobe, se intenzivnost svetlobe na objektu zmanjša za kvadrat te razdalje. Poenostavljeno to pomeni da, ko svetilo odmaknemo za dvakratno razdaljo, ravno prepolovimo količino svetlobe na motivu. To lahko predstavimo z naslednjo enačbo:
I=1/d^2

pri čemer oznaka I pomeni intenzivnost, d pa oddaljenost svetlobnega vira od motiva.

Vir: http://www.isz.si/intenzivnost-svetlobe.html

Vrste svetlobnih virov glede na namembnost in smer

GLAVNO SVETILO (key light)
Glavno svetilo je osnovni položaj svetila, ki ustvarja razpoloženje, nakazuje smer izvora svetlobe, logiko svetlobne postavitve in razkriva obliko objekta. S to postavitvijo ustvarjamo osnovne sence na objektu. Ponavadi ga postavimo tako, da prihaja samo iz ene smeri (npr. okno, sonce …) Kadar se objekt premika, moramo včasih uporabiti več glavnih svetil. Glavno svetilo lahko pravzaprav postavimo kjerkoli, vendar se v praksi držimo načela, da ga postavimo tako, da razkrije osnovne informacije o motivu, da osvetli prizorišče ali poudari osrednji motiv.

(DO)POLNILNO SVETILO (fill light)
Dopolnilno svetilo je praviloma postavljeno komplementarno glede na izvor glavnega svetila. Ključno je, da z njim določamo mehkobo senc na objektu in bolj določeno izrišemo motiv. Kot izvor dopolnilne svetlobe lahko uporabimo tudi obstoječe vire, predvsem pa odboje. Pri tem lahko uporabimo odbojnike ali pa stene in druge objekte, ki jih najdemo na prizorišču.

PROTISVETLOBA oz. ZADNJA LUČ (rim light)
Značilno za protisvetlobo je, da prihaja iz smeri, ki je nasprotna optični osi glavnega svetila. Postavitev svetila, ki se nahaja za motivom, dodaja svetel sij okoli njega (obstret) in doseže polno vrednost, kadar je luč postavljena proti smeri gledanja – motiv postane silhueta. Tovrstna postavitev svetila lahko ustvarja lep obris okoli objekta – korono, podobno kakor ob sončnem mrku sonce. Protisvetlobo praviloma uporabljamo kot tretje svetilo, da ločimo motiv od ozadja.

SCENSKA SVETILA oz. SVETILA ZA OZADJE (background, set light)
Svetilo za ozadje ali scensko svetilo se uporablja za osvetljevanje ozadja. Paziti moramo na to, da jo ustvarjalno razpršimo in ne ustvarjamo monotonih svetlobnih ploskev.

RAZPOLOŽLJIVA oz. AMBIENTALNA SVETLOBA (ambient light)
Razpoložljiva svetloba sama na sebi ni tako pomembna – razen pri nezahtevnih ali nizkoproračunskih produkcijah, kjer jo uporabimo kot osnovni vir svetlobe – temveč je bolj pomembna v smislu oblikovanja kontrastnega razmerja.

Vir: http://www.isz.si/smer-svetlobe.html

Tritočkovna postavitev svetil

Tritočkovna postavitev svetil se pogosto uporablja za osvetljevanje ljudi v fotografiji in filmu.
Postavi glavno svetilo prvo, saj bodo ostala služila kot podpora glavnemu. Poskrbi, da je svetilo zamaknjeno glede na os fotografiranja približno pod kotom 45 stopinj horizontalno in 45 stopinj vertikalno. Posledica uporabe enega samega svetila so temne sence in kontrasten, dramatičen izgled fotografije.
Za dosvetlitev senc na motivu uporabimo dopolnilno svetilo. To naj bi imelo približno polovico jakosti glavnega svetila. Jakost svetlobe lahko uravnavamo na različne načine: z odmikom, zmanjšanjem moči, uporabo svetlobnega sita ali drugih modifikatorjev svetlobe. Zelo pomembno je, da dopolnilno svetilo ne ustvarja novih senc. Namesto svetila lahko uporabite za dopolnitev senc tudi odbojnik, steno, ozadje ipd.
Zadnja luč poskrbi za ločevanje motiva od ozadja s svetlim sijem okrog motiva. To svetilo postavimo za motiv in nad motiv, tako da seva približno pod kotom 45 stopinj. Paziti moramo, da svetloba ne vstopi neposredno v objektiv, saj lahko povzroči nezaželene odboje.
Vir: http://www.izzyvideo.com/three-point-lighting/

Pogosto se za uravnavanje kakovosti svetlobe uporabljajo razni modelirniki svetlobe. Pri delu v studiu bomo spoznali reflektor, “softbox“, dežnik, stožec, “stripbox” in “beauty dish“. Vsem je skupno, da svetlobo razpršijo in tako ustvarijo mehkejše prehode med svetlimi in temnimi deli. Z uporabo različne velikosti modelirnikov, postavitve svetil in odmika od motiva, spreminjanjem intenzivnosti svetlobnega vira pa so lahko učinki, ki jih dosežemo precej različni.

Navodila za objavo

  1. Fotografije po izvedeni vaji uvozite v program Adobe Lightroom in ustvarite kopijo na trdi disk računalnika s funkcijo Import v mapo /portret.
  2. Izberite svojo portretno fotografijo v programu Adobe Lightroom in jo poljubno obdelajte. Fotografijo pripravite v pokončnem okvirju z razmerjem stranic 2 : 3.
  3. Tehnični parametri:
    • ime datoteke: priimek-portret.jpg
    • slikovni datotečni format: JPEG
    • barvni prostor: sRGB
    • kvaliteta: 60
    • dimenzija daljše stranice: 1600 pikslov
    • ločljivost: 72 ppi
  4. Fotografijo oddajte preko vmesnika Xooltime. Odgovorite tudi na zastavljena vprašanja.

Cilji učne enote

Dijak/inja:

  • pozna in upošteva pravila varnega dela v studiu,
  • razloži upad intenzivnosti svetlobe in izračuna vrednost iz dane enačbe,
  • pozna in opredeli vrste svetil glede na namembnost in smer,
  • samostojno postavi svetila v studiu,
  • smiselno uporabi modelirnike svetlobe glede na njihov namen,
  • spreminja položaj in intenzivnost svetlobe za doseganje želenega učinka.

Gradiva

Virtualni studio

Tritočkovna osvetlitev

Strobist – learn to light

Three Point Lighting: Learn How to Use the Key, Fill, and Back Lights

A Beginner’s Guide to the Basic Studio Lighting Setup for Portraits

Cross-Lighting

7 Techniques For Modifying Light

(Skupno 1.232 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost